Σιωπάς για να ακούγεσαι.

SIOPAS-GIA-NA-AKOYGESAIΟ ελεύθερος αφήνει και τους άλλους ελεύθερους, και ο πιστός σέβεται την απιστία εκείνου που συνομιλεί. Ασφαλώς και εκφράζουμε μια γνώμη, μια επιθυμία, ένα συναίσθημα, είναι αδύνατο για τον ισορροπημένο άνθρωπο να μην εκφράζει τον εαυτό του. Όμως ο καλύτερος τρόπος για να το μεταδώσουμε είναι να το ντύνουμε και με σιωπές.

Η σιωπή υπογραμμίζει εκείνο που ήδη είπαμε, του δίνει κύρος, πεποίθηση, η σιωπή αποδεικνύει ότι το εννοούμε, κυρίως αφήνει χώρο στον άλλο να συλλογιστεί, η σιωπή έχει μεγάλη δυναμική. Άλλο συμβουλεύω, άλλο πιέζω. Άλλο διαφωτίζω, άλλο εξωθώ. Άλλο προτείνω, άλλο σε πιάνω από τον λαιμό.

Άλλο διατυπώνω και άλλο κάνω πλύση εγκεφάλου. Τα μπερδεύουμε αυτά τα αλλιώτικα και χάνουμε τις γνήσιες ωραίες επαφές. Θεωρούμε ότι είναι ικανότητα η μακριά και πλούσια επιχειρηματολογία, αγνοώντας πόσο κουραστική γίνεται και πόσο προκαλεί την αντίδραση εκείνου που ακούει. Παύει να μας ακούει όταν κάνουμε πολύ θόρυβο. Ξεχνιούνται τα όμορφα λόγια όταν είναι λόγια πάρα πολλά. Εντέλει μας υποψιάζεται για αδυναμία ή για ψεύδος. Δε δέχεται να τρωγόμαστε τόσο για την επιδοκιμασία του, φέρνει δυσφορία η πεισματωμένη απαίτηση για κατάφαση. Στο κάτω κάτω γιατί να μας υπακούσουν; Γιατί να μας ακολουθήσουν; Γιατί αυτή η εκμαυλιστική κατακτητική πίεση; Με ποιο δικαίωμα; Ευτυχώς, ο εγωιστής φλύαρος έχει την αποτυχία του εξασφαλισμένη.

Η σιωπή όμως έχει ένταση και σθένος. Επηρεάζει περισσότερο για όσα εκφράστηκαν με όποιον τρόπο εκφράστηκαν. Οδηγεί τον άλλο να τα προσέξει, να τα σεβαστεί, να τα δουλέψει εντός του. Θα τα μετρήσει εφόσον του επιτρέπουμε την ελευθερία να διαλέξει. Ο Σωκράτης δεν επέβαλε μια σοφή γνώμη, αλλά με τη διάσημη μαιευτική του μέθοδο οδηγούσε τον άλλο να την ανακαλύψει, για να την κατανοήσει, για να τη θυμάται.

  Αν απαγορεύεις την ελευθερία στον άλλο, και βασιλιά να τον στέψεις δε θα διαρκέσει η λαμπερή συμφωνία σας. Σύντομα θα αισθανθεί δυσφορία, ότι κάπως παγιδεύτηκε και βρέθηκε εκεί που δε θέλει.

Κανέναν μα κανέναν δεν μπορείς να κερδίσεις, ούτε καν ένα αφελές μικρούλι παιδί, εφόσον του αφαιρείς την ελευθερία τού να μη συμφωνήσει μαζί σου. Αν απαγορεύεις την ελευθερία στον άλλο, και βασιλιά να τον στέψεις δε θα διαρκέσει η λαμπερή συμφωνία σας. Σύντομα θα αισθανθεί δυσφορία, ότι κάπως παγιδεύτηκε και βρέθηκε εκεί που δε θέλει.

Τα χρυσά κλουβιά τα ανακάλυψαν τύποι σαν τη γυναίκα της πρώτης ιστορίας, όμως, κλειδωμένο, ένα πουλί μαραίνεται. Ο Ελύτης γράφει πως γίνεται να φυλακίσεις ένα αηδόνι αλλά δεν μπορείς να φυλακίσεις τον κελαϊδισμό του. Υπάρχουν όμως προσωπικότητες τόσο ανασφαλείς, εξαρτημένες και εξωφρενικά εγωιστικές, ώστε κρατούν κλειδωμένο το αηδόνι τους, έστω και άλαλο, έστω και νεκρό. Ξέρουν πολύ καλά άλλωστε την τέχνη να ταριχεύουν. Όλοι μας έχουμε συναπαντηθεί με τέτοιους χαρακτήρες. Δεν είναι λίγοι και γνωρίζουν να πλέκουν ιστούς σαν την αράχνη.Όσο πιο εξαρτημένοι είμαστε εμείς οι ίδιοι τόσο τσιμπάμε στους χειρισμούς τους.

Ο ελεύθερος, ο ανεξάρτητος άνθρωπος δεν τους ανέχεται, γρήγορα κάνει πέρα, σύντομα κόβει μαζί τους τις διαπραγματεύσεις. Όμως πόσοι είμαστε εντελώς ανεξάρτητοι; Όλοι έχουμε τις αναγκεμένες πληγές μας, τις μειονεξίες μας, τα παθήματα και τα πάθη μας. Όλοι κουβαλάμε στο αίμα μας τους πειρασμούς της τρέλας. Παρά ταύτα πάντα υπάρχει τρόπος να γιατρεύεσαι όταν όντως το αποφασίζεις, διότι η υγεία είναι πιο επιθετική και δυναμική από την αρρώστια. [απόσπασμα από τον πρόλογο του βιβλίου]

MARO-VAMVOUNAKIΗ Μάρω Βαμβουνάκη γεννήθηκε στα Χανιά, όπου έζησε τα παιδικά της χρόνια. Από εννέα χρόνων ήρθε με την οικογένειά της στην Αθήνα. Σπούδασε νομικά και ψυχολογία. Από το 1972 και για έντεκα χρόνια έζησε στη Ρόδο, όπου εργάστηκε ως συμβολαιογράφος. Σήμερα ζει στην Αθήνα.
Κυκλοφορούν τα βιβλία της: Ο ΠΑΛΙΑΤΣΟΣ ΚΑΙ Η ΑΝΙΜΑ, ΤΟ ΦΑΝΤΑΣΜΑ ΤΗΣ ΑΞΟΔΕΥΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ, ΧΟΡΟΣ ΜΕΤΑΜΦΙΕΣΜΕΝΩΝ, ΑΥΤΗ Η ΣΚΑΛΑ ΔΕΝ ΚΑΤΕΒΑΙΝΕΙ και, σε κοινό τόμο, ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΜΙΑΣ ΜΟΙΧΕΙΑΣ, ΝΤΟΥΛΙΑ, Ο ΠΙΑΝΙΣΤΑΣ ΚΑΙ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ και ΤΟ ΔΩΜΑΤΙΟ ΠΟΥ ΤΑΞΙΔΕΥΕΙ.
Επίσης, το μυθιστόρημά της Ο ΕΡΩΤΕΥΜΕΝΟΣ ΠΟΛΩΝΟΣ και το ΚΥΡΙΑΚΗ ΑΠΟΓΕΥΜΑ ΣΤΗ ΒΙΕΝΝΗ, τα οποία ήταν υποψήφια για το Βραβείο Αναγνωστών-ΕΚΕΒΙ 2011 και 2012 αντίστοιχα.

Τίτλος: Σιωπάς για να ακούγεσαι
Συγγραφέας: Μάρω Βαμβουνάκη
Επιμέλεια – Διόρθωση κειμένου: Άννα Μαράντη
Σύνθεση εξωφύλλου: Χρυσούλα Μπουκουβάλα
Μορφή: ‘Εντυπη και e-book
Εκδότης: Εκδόσεις Ψυχογιός