Rethink Athens. Ξανα-σκέψου την Αθήνα, ξανα-ζήσε στην Αθήνα.

Rethink-Athens p01Μία ιδέα που ξεκίνησε το 1985, θα ολοκληρωθεί το 2016 και θα μεταμορφώσει το κέντρο της Αθήνας από Πατησίων ως Αμαλίας, με την δημιουργία πεζοδρόμων ήπιας κυκλοφορίας και με κυρίαρχο μεταφορικό μέσο το τραμ. Ο ανασχεδιασμός πλατειών, όπως της πλατείας Ομονοίας που επαναφέρεται στις αρχικές της διαστάσεις και οι νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που θα «ξεκουράσουν» το κέντρο, είναι μερικά από τα σημεία της μελέτης για την ανάπλαση της οδού Πανεπιστημίου.
Rethink-Athens p02
Ο Ευρωπαϊκός Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός Re-think Athens - Ξανα-σκέψου την Αθήνα, ολοκληρώθηκε, με  όραμα το 2016 το κέντρο της Αθήνας να έχει μεταμορφωθεί. Νικητής του διαγωνισμού είναι το Ολλανδικό γραφείο OKRA LANDSCHAPSARCHITECTEN BV.
Rethink-Athens p03
Η Αθήνα σχεδιάστηκε για να είναι μια μεγάλη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα, με ένα κέντρο σε ανθρώπινη κλίμακα. Το έργο καλύπτει μια ευρύτερη περιοχή που τοποθετείται στον άξονα: Λεωφόρος Αμαλίας, Πανεπιστημίου, Πλατεία Δικαιοσύνης, Ομόνοια, Πατησίων, Αρχαιολογικό Μουσείο, Πλατεία Αιγύπτου. Η παρέμβαση θα δώσει νέα πνοή στο κέντρο της Αθήνας, με την ενίσχυση των εμπορικών και οικονομικών χρήσεων, την περιβαλλοντική και αισθητική αναβάθμιση του δημόσιου χώρου, την ανάδειξη της ιστορικής και πολιτιστικής κληρονομιάς και την ευκολότερη πρόσβαση και απόλαυση του κέντρου για όλους τους πολίτες. Η Αθήνα αλλάζει.
Rethink-Athens p04
Το Ολλανδικό γραφείο OKRA είναι από τα σημαντικότερα διεθνώς γραφεία που ειδικεύονται στο σχεδιασμό του δημόσιου αστικού χώρου. Το OKRA έχει έδρα την Ουτρέχτη, ιδρύθηκε το 1994 και διευθύνεται από τους Martin Knuijt (Μάρτιν Κνάϊτ), Wim Voogt (Βιμ Φόουγκτ) και Boudewijn Almekinders (Μπαουντεβέν Άλμεκιντερς). Τα πιο πρόσφατα σχέδιά τους περιλαμβάνουν το κέντρο της Βασιλείας στην Ελβετία, το λεγόμενο «τρίτο κέντρο» του Λονδίνου στο Croydon, το μητροπολιτικό κέντρο της Κοπεγχάγης, το προγραμματικό σχέδιο για το μελλοντικό κέντρο του Ρόττερνταμ, τους Cutty Sark Gardens στο Λονδίνο και τον χώρο της Φλαμανδικής έκθεσης στη Γάνδη. Με στόχο τον ενδιάμεσο χώρο της αρχιτεκτονικής, της πολεοδομίας και του αστικού τοπίου, τα σχέδιά τους συνδυάζουν την οραματική με τη στρατηγική προσέγγιση για να δημιουργήσουν περιβάλλοντα με χαρακτήρα, κλίμακα, ατμόσφαιρα και λειτουργία που μπορούν να δώσουν ταυτότητα στο χώρο της κοινωνικές συνύπαρξης.
Rethink-Athens p05
Η πρόταση που βραβεύθηκε, με τίτλο "One Step Beyond", αντιμετωπίζει με πληρότητα, λειτουργικότητα, ευρηματικότητα, οραματικό αλλά και ρεαλιστικό τρόπο τα προβλήματα του δημόσιου χώρου στο κέντρο της πόλης. Κυρίως όμως επικεντρώνεται στη δημιουργία των συνθηκών που θα επιτρέψουν στον πολίτη της Αθήνας να αναπτύξει φιλική σχέση με την πόλη του, κάνοντας τον άξονα Αμαλίας - Πανεπιστημίου – Ομόνοιας και Πατησίων όχι σημείο διέλευσης, αλλά τόπο προορισμού.
Rethink-Athens p06
Στόχος της βραβευμένης μελέτης στον διαγωνισμό Rethink Athens είναι η δημιουργία μιας παλλόμενης, πράσινης και προσιτής καρδιάς της πόλης. Η μελέτη δεν εφαρμόζει απλά σύγχρονες ιδέες για τον έλεγχο των περιβαλλοντικών συνθηκών, τη μείωση της κυκλοφορίας των οχημάτων και τον προγραμματισμό του δημόσιου χώρου. Φιλοδοξεί να προχωρήσει "ένα βήμα παραπέρα" ώστε να φτάσει σε μια ολοκληρωμένη πρόταση για μια ευέλικτη, προσπελάσιμη πόλη που θα σφύζει από ζωντάνια, θα συνδέει τις γειτονικές περιοχές του κέντρου, και θα αποτελέσει έναν καταλύτη για την αναβάθμιση ολόκληρης της Αθήνας. Ταυτόχρονα συνηγορεί στην αποκατάσταση του κοινωνικού ιστού, φέρνοντας "κοντά" τα Πατήσια και το Αρχαιολογικό Μουσείο με την Τριλογία και με το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, χάρη στον ουσιαστικό ρόλο των μέσων μαζικής μεταφοράς και της συνολικότερης νέας χρήσης του αστικού χώρου. Όλα αυτά, μέσα από τον συνεχή διάλογο και την αποκατάσταση της σχέσης του κέντρου με τους πράσινους λόφους που την περιβάλλουν, τις γειτονιές της, την μοναδική ιστορία της.

Η κυριότερη κυκλοφοριακή αλλαγή αφορά στην οδό Πανεπιστημίου, η οποία μετατρέπεται σε πεζόδρομο ήπιας κυκλοφορίας, όπου τραμ, πεζοί και ποδηλάτες έχουν τον κύριο λόγο. Πρόβλεψη έχει γίνει και για τα οχήματα Δ.Χ. (ταξί, τουριστικά λεωφορεία, αυτοκίνητα τροφοδοσίας). Τα τραμ δύο λωρίδων (κάθοδος-άνοδος), που θα καταλήγουν στην Πλατεία Αιγύπτου, θα είναι τελευταίας οικολογικής τεχνολογίας. Η ύπαρξη υπερσυσσωρευτών που ως μπαταρίες θα μπορούν να επαναφορτίζονται στις στάσεις, θα δίνει αυτονομία κίνησης στους συρμούς.


Δημοσίευση: Μίκα Παπαδοπούλου
Θέμα: Άρθρα

Πηγή: sgt.gr, rethinkathens.org, amna.gr


sxediastiko