Απλές συμβουλές παραλαβής πετρελαίου θέρμανσης.


6
Ο χειμώνας ξεκίνησε και ήρθε η ώρα για παραγγελία και παραλαβή πετρελαίου θέρμανσης. Τα περιστατικά ελλειποβαρούς παράδοσης είναι πολλά κι ο καθένας διαχειριστής έχει να πει ένα τουλάχιστον παράδειγμα.

Γι’ αυτό θα πρέπει πάντα να είμαστε πάντοτε παρόντες κατά την  παράδοση του πετρελαίου και να ελέγχουμε σχολαστικά όλες τις λεπτομέρειες της παράδοσης που θα αναφέρουμε παρακάτω.

Πρώτα ογκομετρούμε την δεξαμενή για να βρούμε πόσα λίτρα πετρελαίου αντιστοιχούν στο ένα εκατοστό του ύψους της. Στην συνέχεια μετράμε μαζί με τον οδηγό ή τον συνοδηγό  που μετέφερε το πετρέλαιο πόσα εκατοστά είναι το ύψος του πετρελαίου στην δεξαμενή. Περιμένουμε όμως περίπου πέντε λεπτά ώστε να «κάτσει»  ο αφρός του.

Για να  υπολογίσουμε  τα λίτρα που αντιστοιχούν σε ένα εκατοστό ύψους της δεξαμενής, πολλαπλασιάζουμε τα μέτρα της επί το ύψος της και το πλάτος της και διαιρούμε με το ύψος της.

5
Να δώσουμε ένα παράδειγμα. Έστω ότι έχουμε μια δεξαμενή που την μετρήσαμε και είδαμε ότι έχει διαστάσεις: μήκους 2 μέτρων,  πλάτους 1,25 μέτρων, ύψους 1,25 μέτρων. Ο όγκος της είναι 2x1,25x1,25 = 3,125 κυβικά μέτρα, άρα αυτή η δεξαμενή χωράει 3.125 λίτρα. Αφού στα 125 εκατοστά που είναι όλο το ύψος της δεξαμενής αντιστοιχούν 3.125 λίτρα, στο ένα εκατοστό του ύψους τους αντιστοιχούν 3.125/125 = 25 λίτρα. Επομένως, αν η παραπάνω δεξαμενή περιείχε 12 εκατοστά πετρελαίου πριν από την παράδοση και 102 εκατοστά πετρελαίου μετά την παράδοση, τότε θα πληρωθεί για: (102- 12)x 25 = 2.250 λίτρα πετρελαίου.

Είναι ευνόητο ότι στις μετρήσεις με την  βέργα μας θα πρέπει να είμαστε προσεχτικοί,  ώστε να έχει  εισδύσει κατακόρυφα και όχι λοξά στη δεξαμενή, γιατί αλλιώς θα έχουμε λαθεμένη μέτρηση.

Επίσης να θυμόμαστε ότι το πετρέλαιο θέρμανσης είναι  κοκκινωπό, ενώ το πετρέλαιο κίνησης έχει πράσινο χρώμα.


Έχουν αποδειχθεί αρκετοί «πονηροί» τρόποι με τους οποίους οι οδηγοί των βυτίων μπορούν να κλέψουν τους πελάτες κατά την παράδοση. Ας τους δούμε λίγο αναλυτικά:

8
Παραποιημένος μετρητής βυτιοφόρου.
Είναι η πιο συνηθισμένη μέθοδος κλοπής  κατά την παράδοση ενώ θεωρείται από τους οδηγούς βυτιοφόρων ασφαλείς για αυτούς γιατί απλά  είναι αρκετά δύσκολο να εντοπιστεί από τον ανύποπτο καταναλωτή. Ο μετρητής του βυτίου είναι κατασκευασμένος έτσι ώστε να μετρά τη ροή του πετρελαίου και μόνο. Ο μεταφορέας, όμως, με τη βοήθεια ειδικών τεχνικών συνεργείων αυτοκινήτων, μπορεί να επέμβει στον μετρητή του βυτιοφόρου με τέτοιο τρόπο ώστε να μετρά εκτός από τη ροή του καυσίμου και την ταυτόχρονη ροή του αέρα, που υπό κανονικές συνθήκες πρέπει να φεύγει από μια βαλβίδα εξαέρωσης προτού φθάσει στον μετρητή. Φυσικά μαζί με το  πετρέλαιο θέρμανσης μετρά και αέρα εις βάρος του πετρελαίου.
Έλεγχος της μάνικας του βυτιοφόρου. Η μάνικα του βυτιοφόρου πρέπει να είναι άδεια μετά την παράδοση, αλλιώς ο μεταφορέας καρπούται το περιεχόμενό της, που μπορεί να είναι και κάποιες δεκάδες λίτρα, ανάλογα με το μήκος και τη διατομή της μάνικας, που βέβαια τις έχουμε πληρώσει.
1
Παραποιημένη βέργα μέτρησης.
Αν δεν έχουμε δική μας μετρημένη βέργα και χρησιμοποιούμε του  οδηγού του θα πρέπει οπωσδήποτε να ήμαστε βέβαιοι για την ορθότητα της. Αν έχετε αμφιβολία καλύτερα να αναβάλλετε την παράδοση.
Λανθασμένη μέτρηση της δεξαμενής. Πολλές φορές μετρώνται λανθασμένα οι διαστάσεις της δεξαμενής του πελάτη ώστε να είναι μεν η σωστή παράδοση αλλά σε διαστάσεις μικρότερης δεξαμενής. Έτσι η ένδειξη της βέργας για τη στάθμη του πετρελαίου δεν δείχνει την ορθή ποσότητα του καυσίμου και ο μεταφορέας καρπούται τη διαφορά. H παρουσία σας και η ενημέρωση σας  αποτρέπει πολλές φορές τους επιτήδειους  από την κομπίνα.
Καθαρισμός δεξαμενής. Στο τέλος ή στην αρχή της σεζόν τα συνεργεία που αναλαμβάνουν τον καθαρισμό της δεξαμενής αφαιρούν το πετρέλαιο που έχει περισσέψει στη δεξαμενή για να την καθαρίσουν με ασφάλεια. Μετά τον καθαρισμό όμως επιστρέφουν μικρότερη ποσότητα πετρελαίου. Μετρήστε την ποσότητα που υπάρχει πριν από τον καθαρισμό και απαιτήστε να σας επιστραφεί εξ ολοκλήρου.
Λανθασμένη προμέτρηση. Ο μεταφορέας συνήθως κάνει λανθασμένη προμέτρηση ανασηκώνοντας τη βέργα μέσα στη δεξαμενή αλλά πολλές φορές χρησιμοποιώντας και τεχνητούς τρόπους. Έτσι σας δείχνει λιγότερη ποσότητα καυσίμου πριν από την παράδοση. Έχουν αναφερθεί περιστατικά που σε ανύποπτο χρόνο ο μεταφορέας έχει ρίξει ως και τούβλο στη δεξαμενή για να πατήσει πάνω η βέργα στην προμέτρηση.
4
Λανθασμένη επιμέτρηση.
Αμέσως μετά την πλήρωση της δεξαμενής ο μεταφορέας κάνει βιαστική επιμέτρηση με τη βέργα όταν το καύσιμο μέσα στη δεξαμενή κάνει αναταράξεις ή «φούσκωμα». H μέτρηση είναι σαφώς λανθασμένη καθώς δείχνει υψηλότερη τη στάθμη, άρα και μεγαλύτερη ποσότητα από την πραγματική. Περιμένετε οπωσδήποτε πέντε λεπτά να καταλαγιάσει το πετρέλαιο και μετά κάντε την μέτρηση.
Λανθασμένη τοποθέτηση βέργας. Πολλές φορές ο μεταφορέας τοποθετεί τη βέργα λοξά μέσα στη δεξαμενή την ώρα που εσείς δεν τον προσέχετε! Οταν η βέργα δεν μπαίνει κάθετα στη δεξαμενή μετρά μικρότερο όγκο χωρητικότητας και στη συνέχεια γεμίζει με λιγότερο πετρέλαιο από το κανονικό. Εδώ η διαφορά όντως δεν είναι μεγάλη αλλά συνήθως το κόλπο αυτό συνδυάζεται και με ένα από τα υπόλοιπα.
2
Μετρητές συγκοινωνούντων δοχείων.
Πιθανόν στη δεξαμενή σας να έχετε προσαρμόσει μετρητή που βασίζεται στην αρχή των συγκοινωνούντων δοχείων. Ο μεταφορέας μπορεί να νοθεύσει τον σωλήνα του μετρητή με βενζίνη ή άλλο υγρό που έχει μικρότερο ειδικό βάρος από αυτό του πετρελαίου, με αποτέλεσμα η στάθμη καυσίμου στον σωλήνα του μετρητή να ανεβαίνει ψηλότερα από το κανονικό. Ο μετρητής που έχετε προμηθευτεί από εταιρεία δεν μπορεί να παραβιαστεί και είναι ένα αξιόπιστο όργανο μέτρησης. Ωστόσο ακόμη και σε αυτόν τον μετρητή είναι δυνατόν να παρατηρηθούν μικρές αποκλίσεις (0,5-1,5 cm) αν το ειδικό βάρος του πετρελαίου που βρίσκεται μέσα στον μετρητή διαφέρει από εκείνο της δεξαμενής. Αυτό μπορεί να οφείλεται είτε σε διαφορετική παρτίδα παραγωγής είτε σε διαφορά θερμοκρασίας μεταξύ δεξαμενής και μετρητή. Οι διαφορές είναι μεν μικρές αλλά οπωσδήποτε υπολογίσιμες.

Τέλος  στην απόδειξη πληρωμής που θα μας δώσουν ο οδηγός ή ο συνοδηγός του βυτιοφόρου πρέπει να αναγράφεται το ύψος σε εκατοστά του πετρελαίου της δεξαμενής πριν και μετά την παράδοσή του (αρ. 387 της ΑΔ 14/89).

Προσοχή: Για να πληρώσετε, πρέπει προηγουμένως να επιβεβαιώσουν την ένδειξη του μετρητή, υπολογίζοντας και τα εκατοστά πετρελαίου που μπήκαν στη δεξαμενή. Σε περίπτωση που κάτι δεν μας πάει καλά παραλαμβάνουμε  την ποσότητα που μας παραδίδουν αλλά έχουμε  υπογράψει με την ένδειξη «με επιφύλαξη», πάνω στο τιμολόγιο.
Η  τηλεφωνική γραμμή του καταναλωτή 1520 θα μας υποδείξει στην συνέχεια τρόπους δράσης.

 


Πηγή: Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, diaxeiristis.com, users.sch.gr

 

Δημοσίευση: Χριστίνα Κατσίκη
Θέμα: Άρθρα

 



sxediastiko