Stucco Marmorino. Μια τεχνοτροπία που ξεκίνησε από την Πομπηία, για να κατακτήσει τις καρδιές μας.

Marmorino-p0-0Οι τοίχοι δεν είναι ουδέτερες, διαχωριστικές επιφάνειες που απλά και μόνο οριοθετούν τις διαφορετικές λειτουργίες ενός σπιτιού. Παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ολοκλήρωση ενός διακοσμητικού ύφους και κατ' επέκταση επιδρούν σε σημαντικό βαθμό στην ψυχική διάθεση και ηρεμία μας. Σε κάθε περίπτωση μια έξυπνη χρωματική εφαρμογή, όπως αυτή που σας προτείνουμε, παρουσιάζεται σαν ιδανική λύση για να δημιουργήσουμε κάτι το ασυνήθιστο, πέρα από τις γνωστές, συμβατικές χρωματικές λύσεις.

Το Stucco Marmorino, είναι το κλασικό Αναγεννησιακό Βενετσιάνικο επίχρισμα του 15ου αιώνα απομίμησης μαρμάρου, γεγονός που το δηλώνει η Ιταλική του ονομασία σαν χαϊδευτικό παράγωγο. Το Marmorino είναι μια πρωτότυπη λύση αν και πολύ παλαιά για εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους, που μας ταξιδεύει κυριολεκτικά στο παρελθόν. Πρόκειται για ένα εντυπωσιακό υλικό από παλαιωμένο ασβέστη και κοκκώδη μαρμαρόσκονη, λευκού μικροκρυσταλλικού μαρμάρου Carrara κοκκομετρίας 0.0 - 0.3mm, που χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες στην εφαρμογή του δημιουργεί ένα μοναδικό ανάγλυφο εφέ.

Πρόκειται για μια πρωτότυπη τεχνική, που εφαρμόζεται εύκολα και γρήγορα χωρίς να απαιτεί ιδιαίτερες γνώσεις ή πολύχρονη επαγγελματική εμπειρία, και δημιουργεί ένα ωραιότατο ανάγλυφο εφέ, που μοιάζει σαν να μας «ταξιδεύει» στο χρόνο.

Στη λύση που σας προτείνουμε επιλέξαμε μια απόχρωση που ταιριάζει τόσο με κλασικές όσο και με μοντέρνες διακοσμήσεις. Προσαρμόστε τη στις απαιτήσεις του δικού σας χώρου και ξεκινήστε... Ακολουθήστε με προσοχή όλες τις λεπτομέρειες της εφαρμογής αυτής της εντυπωσιακής τεχνοτροπίας και θα δείτε τους τοίχους σας να αναδεικνύονται με τρόπο θεαματικό, συνθέτοντας ένα αληθινά όμορφο περιβάλλον.

To Marmorino χρησιμοποιείται για την επίχριση εσωτερικών και εξωτερικών επιφανειών στις οποίες θέλουμε να εξασφαλίσουμε υψηλή διαπερατότητα στους υδρατμούς αλλά και τη χαρακτηριστική παλαιωμένη όψη του μαρμάρου. Χάρη στη βάση από πυριτικά άλατα που διαθέτει σχηματίζει ενιαίο σώμα με το υπόστρωμα, χωρίς να αλλοιώνει τη διαπερατότητα στους υδρατμούς, ενώ είναι ανθεκτικός στις αντίξοες καιρικές συνθήκες, π.χ. όξινη βροχή.

Marmorino-p01

 


Στάδιο 1

Το Marmorino είναι ένα φυσικό προϊόν, βασισμένο σε συνταγές του παρελθόντος. Προκειμένου να δημιουργηθεί μια ομοιόμορφη απορρόφηση και να επιτευχθεί ομαλή επιφάνεια, οι τοίχοι πρέπει να περαστούν με ειδικό αστάρι βάσης χαλαζία, το οποίο δα δημιουργήσει το κατάλληλο υπόστρωμα που θα συγκρατήσει το υλικό στην επιφάνεια. Περάστε την προς βαφή επιφάνεια με το αστάρι και αφήστε τη να στεγνώσει για τέσσερις ώρες.

Marmorino-p02Στάδιο 2
Με τη φαρδιά μεταλλική σπάτουλα, περάστε με τοξοειδείς κινήσεις Το πρώτο χέρι Marmorino, αφού πρώτα το ανακατέψετε καλά με ένα στοκαδόρο. Το υλικό πρέπει να είναι πλούσιο στην επιφάνεια. Μην το μαζεύετε! Οι ανώμαλες επιφάνειες που αφήνει θα δημιουργήσουν στο τέλος και τα νερά του τελικού εφέ. Εδώ το εφέ δημιουργείται από το πρώτο χέρι και όχι στο τέλος. Η εφαρμογή του υλικού πρέπει να είναι συνεχής. Εάν επιθυμείτε ένα διακριτικό εφέ, περάστε το Marmorino με μεγάλη σπάτουλα, βαθιές κινήσεις και χωρίς πολλές επαναλήψεις. Διότι όσο πιο στενές και κοφτές είναι οι κινήσεις σας, τόσο πιο έντονο και σφιχτό θα είναι το τελικό αποτέλεσμα. Να θυμάστε ότι το συγκεκριμένο εφέ αναδεικνύεται καλύτερα αν είναι απαλό, προσδίδοντας την αίσθηση μιας παλιότερης εποχής. Αφήστε την επιφάνεια να στεγνώσει για 24 ώρες.

Marmorino-p05





Στάδιο 3

Με απαλές κινήσεις και καθαρή τη σπάτουλα, περάστε το δεύτερο χέρι Marmorino. Στο συγκεκριμένο στάδιο εφαρμόστε λιγότερο υλικό, αφήνοντας μια όσο το δυνατόν περισσότερο λεία επιφάνεια. Ταυτόχρονα μαζεύετε τα περισσεύματα, γεμίζοντας τα κενά. Μην πιέζετε υπερβολικά την σπάτουλα στο πέρασμα της. Ουσιαστικά η επιφάνεια ζητά από μόνη της την ποσότητα του υλικού που πρέπει να εφαρμοστεί. Αφήστε το υλικό να «δέσει» στην επιφάνεια για λίγα λεπτά πριν προχωρήσετε στο επόμενο στάδιο.

Marmorino-p08Στάδιο 4
Ο αριθμός των χεριών που απαιτούνται στο Marmorino εξαρτάται από το πόσο τραχύ είναι το υπόβαθρο. Μετά το πρώτο χέρι συνήθως χρειάζονται δύο με τρία επιπλέον χέρια για να πετύχουμε ένα ομοιόμορφο αποτέλεσμα. Το κάθε χέρι εφαρμόζεται σε νωπή επιφάνεια. Με καθαρή τη σπάτουλα περνάμε το υλικό, γεμίζοντας ομοιόμορφα την επιφάνεια με συνεχείς απαλές κινήσεις, διατηρώντας τον τοίχο μας όσο το δυνατόν πιο λείο. Όσο δουλεύουμε την επιφάνεια θα διαπιστώνουμε ότι αναδεικνύονται σιγά-σιγά τα νερά από το πρώτο χέρι. Αυτά θα αποτελέσουν και τη βάση του εφέ.

Marmorino-p09





Στάδιο 5

Η επόμενη εργασία είναι η λεγόμενη τεχνική Fresco. Όσο το υλικό είναι ακόμα νωπό περάστε με τη σπάτουλα ένα επιπλέον χέρι Marmorino σε πιο ανοιχτή απόχρωση, με σκοπό να δώσετε στο εφέ μεγαλύτερο βάθος. Στο συγκεκριμένο στάδιο η ποσότητα του υλικού είναι πολύ λιγότερη και σκοπός είναι να γίνει ανάμιξη των δύο αποχρώσεων ώστε να προκύψει μια βαθιά διχρωμία, που θα αναδεικνύει καλύτερα τα νερά του εφέ. Στο τέλος ο τοίχος πρέπει να είναι λείος.

Marmorino-p12Στάδιο 6
Αφήστε το υλικό να «τραβήξει» αλλά προτού στεγνώσει, προσεκτικά όπου σας επιτρέπει το υλικό, γυαλίστε το με συνεχόμενες σπατουλιές. Η σπάτουλα σας πρέπει να είναι καθαρή και η φορά των κινήσεων σας να είναι προς μια κατεύθυνση.
Προσοχή,  υπάρχει κίνδυνος στα σημεία που είναι ακόμα ιδιαίτερα νωπό, η σπάτουλα σας να σηκώσει το υλικό και να δημιουργήσει ανεπανόρθωτες σκιές. Αυτό είναι το στοιχείο που κάνει το συγκεκριμένο στάδιο δύσκολο. Τονίζουμε ότι η επιφάνεια και το υλικό είναι εκείνα που θα σας καθοδηγήσουν.  Με γρήγορες και συνεχείς σπατουλιές γυαλίζετε τον τοίχο  και την ίδια στιγμή αναδεικνύονται τα νερά του  εφέ που είχατε κάνει στο πρώτο χέρι. Όσο πιο πολύ γυαλίζετε τόσο περισσότερο βάθος αποκτά το φινίρισμα σας.

Marmorino-p17
Στάδιο 7

Για μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, ειδικά στους εξωτερικούς τοίχους και στις έντονες αποχρώσεις περάστε το Marmorino με ένα φυσικό κερί. Εφαρμόστε το κερί σε δύο χέρια με την μεταλλική σπάτουλα. Ενδιάμεσα με τη βοήθεια ενός πανιού τρίψτε δυνατά, γυαλίζοντας το.  Θα διαπιστώσετε ότι το κερί δίνει στο τελικό αποτέλεσμα ένα τόνο πιο έντονη απόχρωση. Η επιφάνεια πλέον είναι απόλυτα λεία και γυαλιστερή, με ένα εφέ «ταξιδεύει» στο παρελθόν.

Ιστορία του marmorino.

Marmorino-p0Για την ιστορία του marmorino, πρέπει να σημειώσουμε ότι το marmorino είναι γνωστό ως ένα κλασικό βενετσιάνικο επίχρισμα, ωστόσο οι ρίζες του είναι πολύ παλιότερες, και χρονολογούνται στους αρχαίους ρωμαϊκούς χρόνους. Σήμερα σώζονται τέτοια δείγματα στης βίλες της Πομπηίας και σε διάφορες ρωμαϊκές δομές.

Το marmorino επανήλθε ξανά, αιώνες αργότερα, μετά την ανακάλυψη της αρχαίας πραγματείας του Vitruvio «De Architectura» τον 15ο αιώνα και αυτή την φορά προσαρμόστηκε σύμφωνα και με τις αισθητικές απαιτήσεις που υπαγορεύονταν από το κλασικό ιδανικό του 15ο αιώνα βρίσκοντας ιδιαίτερη εφαρμογή στη περιοχή της βενετσιάνικης λιμνοθάλασσας.

Η πρώτη καταγεγραμμένη περίπτωση εργασίας που έγινε με marmorino είναι μια σύμβαση με τις μοναχές του μοναστηριού της Santa Chiara του Μουράνο το έτος 1473. Στο έγγραφο αυτό, αναφέρονται πολλές τεχνικές λεπτομέρειες, π.χ. ότι πριν το marmorino μπορέσει να εφαρμοστεί, το τείχος έπρεπε να προετοιμαστεί με κονίαμα από ασβέστη και "coccio πέστο" (τερακότα εδάφους).

Για να κατανοήσουμε καλύτερα τους λόγους της δημοτικότητας του marmorino αρκεί να αναφέρουμε το γεγονός ότι χρησιμοποιήθηκε περισσότερο από οπουδήποτε αλλού σε μια πόλη που εκτείνεται πάνω από το νερό, προορισμένο να προστατέψει για αιώνες τα κτίρια από την φθορά και ν’ αντισταθεί στην υγρασία του περιβάλλοντος της λιμνοθάλασσας καλύτερα από οποιοιδήποτε άλλο υλικό.

Ένας δεύτερος λόγος είναι ότι μπορούσε να επιτευχθεί ένα αισθητικά ευχάριστο αποτέλεσμα σε μια εποχή που κυριαρχείται από την επιστροφή του κλασικού ελληνορωμαϊκού στυλ, επιτρέποντας κατασκευές με λιγότερο βάρος, προσφέροντας στους αρχιτέκτονες της εποχής μια εναλλακτική λύση από την συνήθεια να καλύπτουν τις προσόψεις με πλάκες από πέτρα. Το marmorino διατήρησε το κύρος του για αιώνες, μέχρι τις αρχές του 1900, όταν το ενδιαφέρον άρχισε να ξεθωριάζει λόγο της χρήσης του φυσικού μαρμάρου από τους ευκατάστατους Ενετούς.

Μόνο στο τέλος της δεκαετίας του 1970, εν μέρει χάρη στην χρήση του marmorino από τον αρχιτέκτονα Κάρλο Σκάρπα, έγινε δυνατή η επιστροφή στην επικαιρότητα αυτού του επιχρίσματος τελικού φινιρίσματος, προς όφελος των καλύτερων σύγχρονων διακοσμητών και αρχιτεκτόνων.







Δημοσίευση: Χριστίνα Κατσίκη
Θέμα: Άρθρα

Πηγή: mapei.com, 4myhome.gr





sxediastiko