Εντυπωσιακή κατοικία σε παλιό λεωφορείο.

Hank-Butitta-bus p01Ο πτυχιακός φοιτητής της αρχιτεκτονικής Hank Butitta, θεώρησε ότι για την διπλωματική του εργασία, δεν άξιζε να σχεδιάσει ένα ακόμη κτίριο, με υποθετικά δεδομένα για υποθετικούς πελάτες, έτσι με ενθάρρυνση του επιβλέποντος καθηγητή Adam Marcus, αποφάσισε να προσεγγίσει, να εξερευνήσει και να υλοποιήσει, μία κατασκευή σε πλήρη διάσταση.

Αφήνοντας τα υπό κλίμακα σχέδια επί χάρτου, αγόρασε έναντι $3.000, ένα παλιό σχολικό λεωφορείο, με στόχο να το μετατρέψει σε μια λειτουργική κατοικία με κουζίνα, χημική τουαλέτα, κρεβάτια, πολλούς αποθηκευτικούς χώρους, καλή μόνωση και ένα ξύλινο πάτωμα, το οποίο προέρχεται από το παρκέ ενός παλιού γηπέδου, με κόστος όχι μεγαλύτερο από $6.000.

Για την μετατροπή του παλιού λεωφορείου ο Hank Butitta χρειάστηκε 15 εβδομάδες, με τις πρώτες επτά να προετοιμάζει τα σχέδια και την προτυποποίηση.

Η ευελιξία που χαρακτηρίζει τον σχεδιασμό, είναι ευδιάκριτη στα πολυχρηστικά έπιπλα του καθιστικού και του χώρου του ύπνου. Η λειτουργικότητα του σχεδιασμού επιτρέπει την άνετη φιλοξενία και καθημερινή δραστηριότητα τεσσάρων ανθρώπων.

Αν και η μετατροπή δεν έχει ολοκληρωθεί πλήρως, η περιπέτεια των ταξιδιών του Hank Butitta μόλις άρχισε.
Hank-Butitta-bus p02
Hank-Butitta-bus p04
Hank-Butitta-bus p04-1
Hank-Butitta-bus p05-1
Hank-Butitta-bus p05
Hank-Butitta-bus p06
Hank-Butitta-bus p07
Hank-Butitta-bus p08
Hank-Butitta-bus p09
A Tour of the Bus by Hank Butitta
In architecture school I was tired of drawing buildings that would never exist, for clients that were imaginary, and with details I didn’t fully understand. I prefer to work with my hands, exploring details thoroughly, and enjoy working/prototyping at full scale. So for my Masters Final Project I decided to buy a school bus and convert it into a tiny living space. This was only possible because I was fortunate enough to have an instructor, Adam Marcus, who encourages working at full scale, and allowed me take on such an ambitious and unorthodox project.

The bus was purchased on Craigslist for $3000, and has had about $6000 in improvements. It’s not pocket change, but it’s less than a down payment on a home, and it’s less than I paid in tuition for my last semester of grad school. The majority of the work was completed in 15 weeks, just in time for my final review (although the first seven weeks were almost entirely design and prototyping, with the bulk of the construction completed in the last month and a half of the semester).

It’s not an original premise, but I don’t feel the opportunities have been explored very thoroughly and I wanted to show people the the potential in converting an existing vehicle.
Hank-Butitta-bus p11
I also thought it was important to demonstrate the value of full scale iteration in architectural education. There are too many architecture students who don’t understand basic physical limitations of materials or how they can be joined. This project was a way to show how building a small structure with simple detailing can be more valuable than drawing a complex project that is theoretical and poorly understood. I think we need more making in architecture!

There are some great shots of the bus in the posts that document our journey, but the full extent of functionality and flexibility isn’t apparent from just those images. This gallery elaborates on how the space is organized to create an environment that is comfortable, functional, and flexible.
Hank-Butitta-bus p12
Hank-Butitta-bus p13
Hank-Butitta-bus p14
Hank-Butitta-bus p15
Hank-Butitta-bus p16
Hank-Butitta-bus p17
Hank-Butitta-bus p18
Hank-Butitta-bus p19
Hank-Butitta-bus p20
Hank-Butitta-bus p21


Δημοσίευση: Μίκα Παπαδοπούλου
Θέμα:
Άρθρα

Πηγή: hankboughtabus.com, justinevidon.com
 


sxediastiko