Art Nouveau.

Casa_Mila

To κίνημα Art Nouveau δεν ήταν απλώς ένα Ιστορικό Στυλ, το οποίο αναδύθηκε στη διάρκεια της δεκαετίας του 1880. Είναι μια εξέλιξη από το αρχικό Βρετανικό Κίνημα Τεχνών (“Arts & Crafts Movement”), το οποίο ήταν μερικές φορές γνωστό ως “Νέα Τέχνη”.

Στη διάρκεια της δεκαετίας του 1890, ο Charles Rennie Mackintosh και Σχεδιαστές σε συνεργασία με την ομάδα “Vienna Secession”, όπως και ο Josef Maria Olbrich, εισήγαγαν τις αφηρημένες νατουραλιστικές φόρμες στο Design οι οποίες ήταν καμπυλοειδείς, ενώ άλλοι, όπως οι Hermann Obrist και August Endell, πρωτοπόρησαν στη χρήση των μοτίφ που θυμίζουν λουριά μαστιγίου.

Ένας από τους σημαντικότερους υποστηρικτές του Art Nouveau ήταν ο Βέλγος Αρχιτέκτονας Victor Horta, του οποίου το Ξενοδοχείο Tassel (1892-1893) ήταν μια από τις πρώτες εκφράσεις του Στυλ στην Αρχιτεκτονική. Αυτό το έργο ενσωμάτωσε για πρώτη φορά το σίδηρο ως δομικό υλικό αλλά και ως διακοσμητικό στοιχείο, και η τάση του Σχεδιαστή να χρησιμοποιεί στύλους σαν μίσχους λουλουδιών, οι οποίοι επεκτείνονται σε ελικοειδή φύλλα αναρριχητικού φυτού, οδήγησαν στη δημιουργία του όρου “Γραμμή Horta”. Παρομοίως, στη Γαλλία, το Στυλ έγινε γνωστό ως “Στυλ Guimard” χαρακτηριστικό παράδειγμα το Metro στο Παρίσι (1900).

Victor_HortaΕκεί, ο όρος “Le Style Moderne” χρησιμοποιήθηκε επίσης για να αναγνωρισθεί το Art Nouveau, ενώ στη Γερμανία υιοθετήθηκε το όνομα Jugendstil. Στην Ισπανία, και ιδιαίτερα στην Καταλονία, το Στυλ Art Nouveau αναπτύχθηκε μέσω της δουλειάς του Antonio Gaudi. Γενικά αναφέρθηκαν στο Art Nouveau ως “Modernisme” ενώ στην Ιταλία δημιουργήθηκε ο όρος “Stile Liberty” ως αναγνώριση του ρόλου που έπαιξε το πολυκατάστημα του Λονδίνου Liberty & Co στην προώθηση του Στυλ.

Ο Emile Galle και άλλοι Σχεδιαστές οι οποίοι συσχετίζονταν με τη Σχολή Nancy, παρήγαγαν ιδιαίτερα έπιπλα και γυαλικά στο Στυλ Art Nouveau. Οι κυματοειδείς γραμμές και η επιμήκυνση λουλουδένιων σχημάτων, οι οποίες αναγνωρίζονται άμεσα ως Art Nouveau, ήταν εμπνευσμένες απευθείας από τη φύση, σε αντίθεση από τα προηγούμενα Joseph_Maria_OlbrichΣτυλ. Πραγματικά, οι αφηρημένες και οι βολβοειδείς φόρμες στα βάζα Favrile του Louis Comfort Tiffany αιχμαλώτισαν την ουσία της φύσης. Ο λόγος που οι σχεδιαστές της δεκαετίας του 1890, στράφηκαν στη φύση για έμπνευση είχε να κάνει με την αρχική επιστημονική έρευνα για εργασίες γύρω από τη φύση, όπως η διατριβή του DarwinOn the Origin of Species”, που εκδόθηκε το 1859, οι Βοτανικές Εικονογραφήσεις του Ernst Haeckel (1834-1919) και οι εξαιρετικές φωτογραφικές μελέτες στα λουλούδια από τον Karl Blossfeldt (1865-1932) στα τέλη του 19ου αιώνα.

Δημοσίευση: Μίκα Παπαδοπούλου
Θέμα: Ιστορία της Αρχιτεκτονικής

Με την πλήρη απόρριψη του από τους Ιστορικούς, το Art Nouveau μπορεί να θεωρηθεί, το πρώτο αληθινό Μοντέρνο Διεθνές Στυλ. Στις αρχές του 20ου αιώνα ξεπεράστηκε από την αισθητική της Μηχανής και την προτίμηση των Σχεδιαστών Avant-Garde για απλές γεωμετρικές φόρμες, οι οποίες άρμοζαν καλύτερα στη βιομηχανική παραγωγή.


 

 

Πηγή: Design Plaza Museum, Βικιπαίδεια



 

 

 


sxediastiko