Ο ζωγράφος του Μπελογιάννη.

zwgrbel180Ένας Έλληνας συγγραφέας, που έχει στην κατοχή του τα προσχέδια του Πάμπλο Πικάσο από το γνωστό πορτρέτο του Νίκου Μπελογιάννη, βρίσκεται δολοφονημένος στο Παρίσι. Οι γαλλικές αρχές αναζητούν τον δολοφόνο, και η νεαρή κληρονόμος του τον τρόπο να τα πουλήσει στη μαύρη αγορά, παρά τις υπόνοιες της πως είναι όλα πλαστά.

Ο γάλλος αστυνόμος για να λύσει τον γρίφο θα αναγκαστεί να πάει πίσω στην Ιστορία. Το ίδιο και ο σχολαστικός ερευνητής απ' την Αθήνα: Στον Μάρτη του '52 και στην πολύκροτη δίκη Μπελογιάννη. Στον Αραγκόν, στον Πικάσο και στο πορτρέτο του "ο άνθρωπος με το γαρίφαλο". Στον Μάη του '68, στους έλληνες πολιτικούς εξόριστους και στα ιδεολογικά τους πάθη. Σε οδυνηρές μνήμες και άγνωστα ιστορικά γεγονότα.

Ιστορία και Ζωγραφική μπλέκονται μοναδικά στις σελίδες του βιβλίου, διασχίζοντας την ιστορία του Παρισιού. Ταυτόχρονα ο Αντώνιος Καμμιλής γίνεται η γέφυρα της ιστορίας της Ελλάδας από τη δεκαετία του ΄50 στον Μάη του ΄68 στο Παρίσι φθάνοντας μέχρι και πρότινος πολιτικά γεγονότα.

Ένα μυθιστόρημα νουάρ, με πλοκή αστυνομική και λύση πολιτική!

Απόσπασμα από το βιβλίο:
«Να το ξέρεις πάντως, πίσω απ’ όλη την ιστορία κρύβεται ο Αραγκόν. Αυτός πρωτοείδε στα γραφεία της εφημερίδας του τη φωτογραφία του Μήτσουρα και ξετρελάθηκε... Κατάλαβε αμέσως τη δύναμη της εικό¬νας. Ένας κομμουνιστής που αντιμετωπίζει την εσχάτη των ποινών κι όμως βρίσκει το κουράγιο, το σθένος, να χαμογελάσει στο φωτογραφικό φακό μυρίζοντας ένα γαρίφαλο. Αδιάφορος, αδιάφθορος, ατρόμητος, περιφρονώντας τους ανθρώπινους νόμους, την εξουσία, τον ίδιο τον θάνατο. Τι πρότυπο! Μια φορά στα εκατό χρόνια σου δίνεται η ευκαιρία να συναντήσεις τέτοια πρόσωπα, να συμπέσουν οι τροχιές της ζωής σας. Ο Αραγκόν δεν δίστασε ούτε μια στιγμή, την έστειλε αμέσως στο τυπογραφείο. Η φωτογραφία του ανθρώπου με το γαρίφαλο έγινε πρωτοσέλιδο, αφίσα, προκήρυξη, πανό, ωστόσο ο δαιμόνιος ποιητής καταλάβαινε πως ο αγώνας απαιτούσε “κάτι παραπάνω”, έπρεπε το πρόσωπο να ξεφύγει από τη φθορά της επικαιρότητας, έπρεπε να αναχθεί στον μύθο, να ενδυθεί έναν μανδύα αγιοσύνης, έναν μανδύα ιερότητας που μόνο η μεγάλη τέχνη μπορεί να προσφέρει. Σήκωσε λοιπόν αμέσως το ακουστικό του τηλεφώνου, “Πάμπλο, έχω κάτι για σένα”. Και ο Πάμπλο, μέλος του κόμματος από το ’44 υπάκουσε…

»Εγώ πολλές φορές αναρωτήθηκα γιατί χαμογελάει ο Μπελογιάννης. Έχεις δει τις υπόλοιπες φωτογραφίες από τη δίκη; Όλοι οι συγκατηγορούμενοί του έχουν καταρρεύσει. Κατεβασμένα κεφάλια, παγωμένα βλέμματα, χέρια παράλυτα. Γνωρίζουν ότι τους περιμένει το καυτό μολύβι. Στην καλύτερη περίπτωση ισόβια. Κι αυτός πρώτη σειρά στο εδώλιο, χαμογελαστός, καλοχτενισμένος, με μάτια που λάμπουν. Τόσο υπεράνω; Από πού αντλεί τόση δύναμη, τόσο κέφι; Από τον μαρξισμό-λενινισμό; Μην τρελαθούμε! Ο Μπελογιάννης χαμογελάει γιατί είναι ερωτευμένος. Ο έρωτας και το χρήμα δεν κρύβονται…

MPELOGIANNIS1A»Φαντάσου εσύ, έναν νέο άντρα 35 χρονών που έχει περάσει τέσσερα χρόνια πολεμώντας στα βουνά και τους τελευταίους δέκα μήνες κλεισμένος σε ένα υπόγειο της Κυψέλης, αποκομμένος στην ουσία από τον υπόλοιπο κόσμο. Και ξαφνικά του στέλνουν για φύλακα-άγγελο ένα μελανούρι με κορμί σπαθί και μυαλό ξυράφι. Η Έλλη είναι ο σύνδεσμος με το Κόμμα και ο μοναδικός οδηγός του στην εχθρική πρωτεύουσα. Όταν κυκλοφορούν τις νύχτες έξω υποδύονται το ζευγαράκι. Χεράκι χεράκι για να μην δίνουν στόχο, να μην γεννούν υποψίες. Ώσπου την πρώτη φορά της λέει “Δώσε μου ένα φιλάκι μέχρι να περάσει ο χωροφύλακας”, την επομένη “Ένα ακόμα μέχρι να στρίψει τη γωνία”, την τρίτη φορά… Ε, δεν υπάρχει τρίτη, τους βρίσκει το χάραμα στο ίδιο κρεβάτι. Βέβαια, όπως κάθε κομματικό στέλεχος αυτός είναι ήδη παντρεμένος, μα κάτι τέτοιο δεν στέκεται εμπόδιο στον έρωτά τους. Αστικές προκαταλήψεις… Περνάνε μαζί ολόκληρα μερόνυχτα. Είναι σε κομματική αποστολή και οφείλουν να τηρούν όλους τους συνωμοτικούς κανόνες.

»Σχεδόν ο έρωτας τους επιβάλλεται από τις συνθήκες της παρανομίας... Κι εκεί που η γιάφκα έχει γίνει το θολάμι της ευτυχίας τους, εμφανίζεται απρόσκλητη η Αστυνομία. Πρώτα πιάνουν αυτόν, αργότερα εκείνη. Μέχρι να ξαναβρεθούν στα κελιά της Ασφάλειας η Έλλη τρελαίνεται από την αγωνία. Αν ήταν στο χέρι της θα βοηθούσε στις έρευνες. “Ας συλλάβουν κι εμένα, εύχεται, ας με πιάσουν, μόνο να είμαστε μαζί”. Κατά βάθος θέλουν και οι δυο να επαναλάβουν την περίοδο της ερωτικής απομόνωσης στην υγρή κι ανήλιαγη απομόνωση της φυλακής. Οι χοντροί τοίχοι δεν τους χωρίζουν, αντιθέτως τους ενώνουν. Όσο οι συνθήκες περιορίζουν τον έρωτά τους, τόσο αυτός φουντώνει. Κι έρχεται επιτέλους η ευλογημένη ώρα της δίκης. Καθισμένοι πλάι πλάι, ατέλειωτες ώρες στα στασίδια του στρατοδικείου. Αγγίζονται, χαϊδεύονται, ανταλλάσσουν ματιές, ραβασάκια, ποιήματα… Της γράφει: “Γατούλα μου σ’ αγάπησα / γιατί δεν μοιάζεις μ’ άλλη / γιατί έχεις χάρη, λεβεντιά / και μια καρδιά μεγάλη”. Του απαντά: “Ζεστή η φωνή σου θα με μεθύσει / ζεστή η πνοή μου θα σε κοιμίσει / στην κρύα νυχτιά...” Οι άλλοι δεν υπάρχουν μέσα στην αίθουσα. Μόνο αυτοί οι δυο. Γελάνε δυνατά πανικοβάλλοντας φίλους και εχθρούς, κατήγορους και κατηγορούμενους. Δεν τους φοβίζει τίποτα. Είναι ερωτευμένοι, άτρωτοι... Οι σύντροφοι του Μπελογιάννη απορούν, αν δεν εκνευρίζονται με την προκλητική συμπεριφορά τους.

»Σε ένα διάλειμμα της δίκης η Έλλη τού χαρίζει ένα γαρίφαλο κι αυτός δεν το αποχωρίζεται ούτε όταν μαραίνεται. Είναι ο ευτυχέστερος άνθρωπος του πλανήτη. Οι δικαστές νομίζουν πως παριστάνει τον ήρωα, πως προσπαθεί με το χαμόγελο να νικήσει τον φόβο του. Οι αμερικανοί πράκτορες που παρακολουθούν την ακροαματική διαδικασία αποφαίνονται πως εφαρμόζει μια τεχνική που έμαθε στη Σοβιετική Ένωση για να μην αποκαλύπτει τα πραγματικά του αισθήματα. Οι αριστεροί πάλι, όσοι έχουν απομείνει ελεύθεροι, μιλούν με δέος για την ατσάλινη ψυχή του. Ατσάλινος όμως είναι μόνο ο έρωτας, γιατί στερείται λογικής…»

writer 919 mainΟ Νίκος Γ. Δαββέτας (Αθήνα 1960) εμφανίστηκε στα γράμματα το 1981 από το περιοδικό "Διαγώνιος" της Θεσσαλονίκης. Έχει εκδώσει δέκα βιβλία (έξι ποιητικά, μία συλλογή διηγημάτων και τρία μυθιστορήματα). Η συλλογή του "Το κίτρινο σκοτάδι του Βαν Γκογκ" (Κέδρος, 1995) μεταφράστηκε στα αγγλικά και στα ισπανικά. Το 2003 κυκλοφόρησε στη Βρετανία μια επιλογή ποιημάτων του σε μετάφραση Thom Nairn. Ποιήματα και πεζά του μεταφράστηκαν στις κυριότερες ευρωπαϊκές γλώσσες.

Το 2010 τιμήθηκε για το βιβλίο του "Η Εβραία νύφη" με το Βραβείο Μυθιστορήματος του Ιδρύματος Κώστα & Ελένης Ουράνη της Ακαδημίας Αθηνών. Παράλληλα ασχολήθηκε και με την κριτική. Οι βιβλιοκριτικές του από το περιοδικό "Το Τέταρτο" και τις εφημερίδες "Τύπος της Κυριακής" και το "Βήμα" συμπεριλαμβάνονται στον τόμο "Η ποίηση υπό κρίση". Από το 1992 είναι μέλος της Εταιρείας Συγγραφέων. Εργάζεται στην εφημερίδα "Καθημερινή"

Συγγραφέας: Νίκος Δαβέττας
Επιμέλεια: Ελένη Μπούρα
Εκδοτικός Οίκος: ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ

logo-3d-small