Κρίση εποχής ή εποχή της κρίσης

krisi-epoxis-h-epoxi-tis-krisisΤίτλος: Κρίση εποχής ή εποχή της κρίσης
Υπότιτλος: Τρία κείμενα

Alain Badiou: Πορνογραφία του παρόντος χρόνου
Jacques Genereux: Η Μεγάλη Οπισθοδρόμηση ή η δριμεία επιστροφή της αποκοινωνίας
Amin Maalouf: Η απορρύθμιση του κόσμου: φανταστικές βεβαιότητες

Alain Badiou, Jacques Généreux, Amin Maalouf: τι κοινό υπάρχει ανάμεσα στους τρεις αυτούς συγγραφείς – ανάμεσα σ’ έναν φιλόσοφο, έναν οικονομολόγο κι έναν λογοτέχνη;

Ο προβληματισμός και η ανησυχία γι’ αυτό που έχει επικρατήσει να ονομάζουμε «οικονομική κρίση» της εποχής μας, παρ’ όλο που πρόκειται για ένα φαινόμενο με διάρκεια πολύ μεγαλύτερη από αυτήν που υποδηλώνει ο όρος «κρίση», και με όψεις και προεκτάσεις περισσότερες και ευρύτερες από την οικονομική.

Αυτό τον προβληματισμό και την ανησυχία τα αισθάνονται –ή θα περίμενε κανείς να τα αισθάνονται– όλοι οι άνθρωποι σήμερα, ο καθένας ανάλογα με τη ματιά του στον κόσμο, ανάλογα και με τον τρόπο με τον οποίο βιώνει όχι μόνο την οικονομική παράμετρο της «κρίσης», αλλά και τις συνέπειές της σε θεσμικό, κοινωνικό και πολιτισμικό επίπεδο.

Λιγότερο από τριάντα χρόνια ήταν αρκετά για να «πετύχει» η νεοφιλελεύθερη αντεπανάσταση να συνδυάσει τη νέα αποξένωση των ατόμων με την κοινωνική αναταραχή και τον πόλεμο των κοινοτήτων, και μάλιστα των πόλεμο των πολιτισμών. Η παράδοση είχε προσφέρει στην ανθρωπότητα τη συνοχή μιας μεγάλης κοινωνίας, η νεωτερικότητα εισήγαγε την προσωπική ελευθερία, το μεταπολεμικό πνεύμα έκανε τα πρώτα βήματα προς τη συμφιλίωση αυτών των δύο συνεισφορών, με την ειρήνη των εθνών ως επιστέγασμα. Η Μεγάλη Οπισθοδρόμηση μας τα παίρνει όλα πίσω, και τη συνοχή και την ελευθερία και την ειρήνη.
JACQUES GÉNÉREUX

Ο ίδιος προβληματισμός υπήρξε και το έναυσμα για να μεταφραστούν τα τρία κείμενα αυτού εδώ του βιβλίου, τα οποία πραγματεύονται ακριβώς όψεις αυτών των θεσμικών, κοινωνικών και πολιτισμικών συνεπειών: το αυτοτελές κείμενο Πορνογραφία του παρόντος χρόνου του Alain Badiou, καθώς και δύο αποσπάσματα από τη Μεγάλη οπισθοδρόμηση του Jacques Généreux και την Απορρύθμιση του κόσμου του Amin Maalouf.
Ζακ Ζενερέ

«Αν πρέπει να εγκαταλείψουμε τις παλιές νομιμότητες, ας είναι “προς τα πάνω”, όχι “προς τα κάτω”. ας είναι προς τη διαμόρφωση μιας κλίμακας αξιών που θα μας επιτρέψει να διαχειριστούμε, καλύτερα απ’ ό,τι ως τώρα, τη διαφορετικότητά μας, το περιβάλλον μας, τους πόρους μας... Η “προς τα πάνω” έξοδος από την απορρύθμιση που πλήττει τον κόσμο απαιτεί την υιοθέτηση μιας κλίμακας αξιών που να βασίζεται στην προτεραιότητα της κουλτούρας.»
Αμίν Μααλούφ

«Η μόνη επικίνδυνη και ριζοσπαστική κριτική είναι η πολιτική κριτική της δημοκρατίας. Διότι το έμβλημα του παρόντος χρόνου, το φετίχ του, ο φαλλός του είναι η δημοκρατία. Όσο δεν καταφέρνουμε να ασκήσουμε σε μεγάλη κλίμακα μια δημιουργική κριτική της κρατικής δημοκρατίας, θα βαλτώνουμε μέσα στο χρηματιστικό μπορντέλο των εικόνων... Ας ετοιμάσουμε λοιπόν, αν ξέρουμε τον τρόπο, εκείνα τα ποιήματα κι εκείνες τις εικόνες που δεν ικανοποιούν καμιά από τις υποταγμένες επιθυμίες μας.»
Αλαίν Μπαντ

alain badiouΟ Alain Badiou γεννήθηκε στις 17 Ιανουαρίου 1937 στο Ραμπάτ του Μαρόκου. Γάλλος μαθηματικός, φιλόσοφος, μυθιστοριογράφος και δραματουργός, από τους πρωτεργάτες του Πανεπιστημίου VΙΙΙ του Παρισιού (Vincennes), έγινε καθηγητής στην École normale supérieure (rue d’Ulm) και διευθυντής σπουδών στο Collège international de philosophie. Συγγραφέας, μεταξύ άλλων, του L’Être et l’Événement, είναι επίσης γνωστός για την αρχική στράτευσή του στο μαοϊκό κίνημα, τη σταθερή υποστήριξη της κομμουνιστικής ιδέας και την υπεράσπιση των ξένων «παράνομων» εργατών.
Θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους εν ζωή στοχαστές και από τους σπουδαιότερους Γάλλους φιλόσοφους της δεκαετίας του '60. Εκτός από αμετανόητος κομμουνιστής είναι και υπέρμαχος του Μαοϊσμού και της Κινέζικης πολιτιστικής επανάστασης, καθώς γοητεύτηκε από τις ιδέες τους. Ο ίδιος έχει ταχθεί υπέρ ενός μη- Σταλινικού Κομμουνισμού και παρότι έχουν σχολιαστεί κατά καιρούς οι ακροαριστερές του απόψεις, αυτό δεν τον εμπόδισε από το να δώσει δεκάδες διαλέξεις σε πολλά μέρη του κόσμου, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα.
Συχνά δίνει συνεντεύξεις στον τύπο, όπου εκφράζει την άποψή του για χιλιάδες ζητήματα της επικαιρότητας

amin maalouf-2Ο Amin Maalouf γεννήθηκε στις  25 Φεβρουαρίου 1949 στη Βηρυτό. Eίναι καθολικός και μαθήτευσε σε σχολή Iησουιτών, όπου διδάχτηκε τα γαλλικά, τα αρχαία ελληνικά και τα λατινικά.
Σπούδασε κοινωνιολογία στo Γαλλικό Πανεπιστήμιο της Βηρυτού και εργάστηκε ως διευθυντής της εφημερίδας An-Nahar, μέχρι την έναρξη του εμφυλίου πολέμου του 1975, όταν και εγκαταστάθηκε στη Γαλλία ως πρόσφυγας. Aπό το 1983, μετά τη μεγάλη επιτυχία του πρώτου βιβλίου του, Oι Σταυροφορίες από τη σκοπιά των Aράβων, άφησε τη δημοσιογραφία και αφωσιώθηκε αποκλειστικά στη συγγραφή μυθιστορημάτων και δοκιμίων στα γαλλικά, καθώς και λιμπρέτων όπερας.
Για το βιβλίο του Le Rocher de Tanios πήρε το βραβείο Goncourt. Έργα του έχουν μεταφραστεί από τα γαλλικά σε 37 γλώσσες.
Θεωρείται από τις πιο λυρικές και αισθαντικές πένες της λογοτεχνίας του κόσμου της Ανατολής.

jacques genereux



Ο Jacques Généreux γεννήθηκε 9η Μαΐου του 1956 στο Saint-Brieuc (Côtes d'Armor) και είναι οικονομολόγος και καθηγητής στο Ινστιτούτο Πολιτικών Σπουδών (ΙΕΡ) του Παρισιού.   

Αποφοίτησε από το Ινστιτούτο Πολιτικών Σπουδών στο Παρίσι το 1977 και είναι κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος (DEA) στα οικονομικά από το IEP de Paris το 1978 και διδακτορικού τίτλου στην οικονομία από την ίδια σχολή το 1980.
Δραστήριο μέλος της αριστεράς και πολιτικός ακτιβιστής, συμμετείχε αρχικά στο Σοσιαλιστικό Κόμμα, από το οποίο έφυγε στις 23 Νοέμ 2008. Είναι πλέον ιδρυτικό μέλος και ενεργό στέλεχος του Αριστερού Κόμματος του Λυκ Μελανσόν.

Τίτλος: Κρίση εποχής ή εποχή της κρίσης
Υπότιτλος: Τρία κείμενα
Συγγραφείς: Alain Badiou, Jacques Généreux, Amin Maalouf
Πρόλογος: Έφη Κορομηλά
Επιμέλεια: Έφη Κορομηλά
Εκδότης: Εκδόσεις ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ
Πηγή βιογραφικών στοιχείων: wikipedia.org

logo-3d-small